tirsdag 28. august 2012

Da tiden blir lang


Når kroppen ikke lysterer og bekkenet ikke lenger er min beste venn må man finne alternativer til den tidligere aktive livsstilen. 

Når det nå har vært så mye snakk om denne ¨Skappel-Genseren¨ ble jeg litt nysgjerrig og tenkte at jeg kanskje skulle prøve meg på den... 
eh... 
Eneste problemet er at jeg har jo ikke strikket siden ungdomskolen, og det ER mange år siden... Trenger ikke gå nærmere inn på hvor mange!
Denne genseren skulle være ¨enkel¨ selv for de som ikke har opprettholdt det de en gang lærte. 
Dermed tok jeg motet til meg og gikk på Husfliden for å handle garn for så å ta en telefon til mamman min for å advare henne om at hun måtte sette meg i gang og friske opp teknikken.



Endelig kommet igang med genseren..
Jada det ble en sprek liten kombinasjon fra høstens motebilde av brent gul sammen med brun og når endelig pinnene som var utsolgt kom gikk turen på hytta med familien. 
Mens mannfolka gjorde litt mer maskulint arbeid gjorde mamma som hun lovet... (viste meg hvordan man la opp, og hvordan jeg skulle gjøre en vrangbord.... en runde til... en runde til.... ) 
Måtte faktisk be om å få tilbake arbeidet så jeg kunne begynne selv. 
Noe klønete satte jeg i gang mens det klødde i fingrene til mamma som etter hvert tok opp sitt eget håndarbeid.

Utstyrt for å ta med strikkinga ut...
Triks jeg lærte av min Bonusbestemor var å ta med strikkettøyet i ei bøtte og du kunne sitte hvor som helst ( nyeste foreldre og barn ble også med i tillfelle jeg trengte et lite avbrekk )
I det nydelige været vi hadde på hytta på lørdag kombinert med godt selskap var det deilig å sitte ute å strikke.
Etter hvery gikk det også litt lettere, noe som gjorde det vanskelig å løsrive seg :)
Det blir nok en del trikking fremover...


Mamma nesten ferdig med maruisgenseren :)
Her ser dere grunnen til at jeg strikker til meg selv og ikke vårt kommende familiemedlem... Mamma er her nesten ferdig med mariusgenseren i rundstrikk og begynte på tilhørnde lue denne helgen :) Hærlig!
Men dette er jo selvfølgelig ikke den første genseren fra mamma som gleder seg til å bli mormor for første gang. 

Begynner å nærme seg ferdig med bakdelen :)
Dagens bilde av genseren.
Jeg nærmer meg ferdig med bakstykke og det er kjempegøy å se så raskt resultat :)
En deilig og rolig start på dagen da jeg koser meg med frokost og strikking til god morgen norge. 
Tv titting er ikke helt det samme uten strikketøyet i hendene...

Tegning av genseren tatt fra Maria Skappel sin side 
På siden hennes finner du hele oppskriften :)
Om du kunne tenke deg å gjøre det samme som meg så ta turen innom Maria Skappel sin side der det er flere bilder og oppskrift. 
Finnes også en oppskrift på barnegenser :)

Gleder meg til å bruke denne genseren når jeg skal være hjemme med nurket som på nåværende tid turner og koser seg i magen :) 


2 kommentarer:

  1. Du hadde ikke glemt gamle strikkekunster :-) Marius genseren og lua er ferdig .-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig hva som kan komme tilbake bare man får litt veiledning!
      Gleder meg til å se dem ferdig, men gleder meg enda mer til å se dem på :)

      Slett